Het geld is denk ik nog onderweg...

Hoe ga je om met wanbetaling van jouw klanten?

Blog-Default-730x300

“Wij hebben de goederen nooit ontvangen”...“Wij hebben andere afspraken gemaakt met jullie accountmanager”...“Onze klant heeft de rekening óók nog steeds niet betaald”. Herkenbaar? Vast wel. Want het zijn excuses die veel mensen erin gooien als een leverancier hen benadert met de vraag waar de betaling blijft. Hoe ga je als ondernemer om met zulke excuses van wanbetalende klanten?

Kapitaal

In elk geval is het verstandig om slecht betaalgedrag niet zomaar te laten lopen. Regelmatig spreek ik met ondernemers die behoefte hebben aan meer werkkapitaal. Ze vragen dan of ik hen daarbij kan helpen. Vervolgens ga ik met ze in gesprek. Naarmate het gesprek vordert merk ik dat zo'n behoefte vaak, op zijn minst deels, veroorzaakt wordt door ‘te laat betalende klanten’. En bedenk ook dat ruim een kwart van de faillissementen uiteindelijk verband houdt met de wanbetaling van één of meer debiteuren.

Grip op debiteuren

Betalingsachterstanden worden vaak een probleem als bepaalde zaken niet goed op orde zijn. Wat zijn de afspraken die je met deze klant gemaakt hebt? Wie bewaakt deze afspraken? Wat doe je als de afspraken niet worden nagekomen? Hoe ‘beloon’ je klanten die juist wél goed betalen?

Allemaal vragen waarop je een duidelijk antwoord moet hebben als je grip wilt houden op het betalingsgedrag van jouw klanten. En het liefst voordat je start met het zoeken naar een financiering. Want als je de financiële afwikkeling van jouw levering van diensten en/of goederen goed begeleidt, dan hoeft je enerzijds minder geld te lenen en anderzijds wordt het makkelijker om een financiering te regelen.

17 april 2015