Veranderen betekent soms: met blote billen de ijskoude zee inrennen

Oud en vertrouwd voelt fijn. Beproefde formules genieten van nature de voorkeur.

Oud en vertrouwd voelt fijn. Beproefde formules genieten van nature de voorkeur. Het was dus best spannend om onze mensen uit te dagen om met nieuwe ideeën te komen. Hoe zouden ze reageren? Waar komen ze mee aan? Toch was dát niet mijn grootste uitdaging. De belofte inlossen om ook daadwerkelijk iets te doen met hun input: dát blijft de echte uitdaging.

In je blootje

Eigenlijk vroeg het best wel wat lef. Het voelde als op nieuwjaarsdag in je blootje en met een dikke Unox-muts op, de ijskoude zee inrennen. Tegelijkertijd is het ook het meest gave wat ik in jaren heb gedaan. Er ontvouwt zich zoiets moois!

Anderhalf jaar geleden keken we samen met medewerkers én klanten naar onze koers om waar nodig te her-ijken. We kozen bewust voor een bijzondere weg, want we wilden samen tot nieuwe inzichten en oplossingen komen (lees ook mijn blog: 'Een goede strategie maak je niet in je eentje'). De sessies met klanten leverden ons de kern-thema’s waarop we ons wilden richten.Vervolgens vroegen we onze medewerkers of ze binnen deze thema’s met inhoudelijke voorstellen wilden komen. Na een creatief half jaar reikten ze ons twintig aanbevelingen aan. Stuk voor stuk de moeite waard.

Er zit muziek in

Voor ons als directie stond het half jaar daarna in het teken van prioriteren, agenderen en inbedden. Je kunt immers niet twintig dingen tegelijkertijd tot een succes maken. Gelukkig herkenden we al snel een soort onderliggende patroon dat zich steeds herhaalde. Dat was als het ware de beat onder het hele traject. Juist van die herhaling ging ook een kracht uit.

Geen los zand, maar een herkenbaar ritme, vijf drumbeats die uiteindelijk een dozijn aan projecten met elkaar verbinden.

Beats zijn de noodzakelijk als je muziek wilt maken. En muziek zet mensen in beweging. Dagelijks, wekelijks en met kwartaalbijeenkomsten. Dus daar vonden we ons motto: Drumbeat naar 2022. Het klopt helemaal: we willen ritmisch vooruit, werken vanuit een flow. Laat maar komen die toekomst!

[fotocredits: NFN]

Patrick Lambrechts

Door Patrick Lambrechts
02 juli 2018