Tips om je bedrijf te laten groeien

Van groeiplan naar werkelijke groei

Laag-6-730x300

Veel ondernemers willen dat hun bedrijf groeit. Ze willen vooruit. Maar hoe doe je dat? Er zijn vier vragen die ik altijd enorm behulpzaam vindt bij het omzetten van groeiplannen naar werkelijke groei:

  • Wat kun je?
  • Wat wil je?
  • Wat willen je klanten?
  • Wat maakt jou bijzonder?

Wat kun je?

Waar blink je met je onderneming echt in uit? Waar ben je echt goed in? Wat zit er in je DNA? Waar kun je met enthousiasme uren over praten? Het antwoord op deze vragen is niet je ‘core business’, dat is de markt waarin je actief bent. Nee, het antwoord op deze vragen is je ‘core essence’, waartoe ben jij op aarde? Bijvoorbeeld, bij Apple, daar maken ze geen computers, nee zij maken bestaande dingen makkelijker voor klanten. Dat is hun ‘core essence’, hun bestaansrede. Wat is jouw bestaansrede?

Wat wil je?

Zet hier je eigen wensen centraal. Wat wil je realiseren? Wil je een bepaalde omzet, of een nieuwe klantenkring? Zorg dat je deze doelstellingen ook kwantificeert.

Wat willen je klanten?

Het gaat om waarde, welke meerwaarde bied jij je klanten? Denk eens na hoe hun beleving is als zij met jouw bedrijf in contact komen. Los je hun problemen op? Hoe is je bereikbaarheid? En onderscheid je merk zich ten opzichte van die van je concurrenten?

Wat maakt jou bijzonder?

Hoe onderscheid ik me? Ben jij een van de koeien die in de kudde staat en dus niet opvalt? Of ben jij die paarse koe die wel de aandacht trekt (boek Seth Godin – The purple cow)? Je kunt je ook onderscheiden door in een bestaande markt een totaal nieuwe aanpak te introduceren.

De keerzijde van bedrijfsgroei

Sommige ondernemers merken na een periode van succes en groei dat ze niet meer happy zijn in hun eigen bedrijf. Het voelt dan alsof al het harde werk een last op je schouders is, in plaats van dat het je energie oplevert.

Bedrijven die groeien, komen vaak steeds verder af te staan van hun klanten en daarmee ook van het creëren van toegevoegde waarde voor die klanten. Ze zijn dan meer bezig met het besturen van zichzelf, vergaderen en andere indirecte zaken. Nergens voor nodig.

Ga terug naar waar het om gaat: waarde creëren voor je klanten.

Zorg dat iedereen je ‘core essence’ kent. En zet een flexibele strategie op, hierin staan de acties die je moet ondernemen om je resultaten te bereiken. Focus! Richt je op je strategie en doe datgene dat bijdraagt aan het realiseren van de doelstellingen.

Behoefte om te sparren? Krijg je geen grip op je plannen? Laat het weten, we helpen je graag.

Ook groeien als ondernemer?

Bij het groeien van je bedrijf gaat het niet alleen om je onderneming, maar vooral ook om jezelf. Wil je dat je bedrijf groeit, dan moet jij ook groeien. Hoe? Wij hebben het Short Track Ondernemerschap ontwikkeld, speciaal voor ondernemers die kijken naar morgen.

Enthousiast? Meld je direct aan of lees meer in onze flyer.

Meld je aan voor het Short Track Ondernemerschap »

24 januari 2017
New call-to-action