In 5 stappen bruikbare informatie uit data van je bedrijf halen

Zo haal je data uit je bedrijf

77525323_s

Zonder informatie heeft je bedrijf geen bestaansrecht. Ga maar na: hoe weet je zonder de juiste informatie waar je klanten behoefte aan hebben, welke producten of diensten goed verkopen of op welke manier je een bepaald proces kunt verbeteren? Voor deze kennis is informatie nodig en deze informatie haal je weer uit data.

Het grote voordeel is dat je naar deze data niet lang hoeft te zoeken. Het is de data die al in je bedrijf wordt opgeslagen en min of meer ligt te wachten tot jij er gebruik van maakt. Tijd dus om ermee aan de slag te gaan en bruikbare informatie uit de data van je bedrijf te halen!

Zo haal je data uit je bedrijf

Als je je nog niet eerder hebt verdiept in alle mogelijkheden die data je biedt, lijkt het misschien een ingewikkeld verhaal. Niets is echter minder waar. Met de juiste aanpak en eventueel de hulp van een van onze experts, verander je de data in je bedrijf in mum van tijd om in een waardevolle informatiebron. Dit lukt je al in 5 eenvoudige stappen!

Stap 1: bepaal je Key Performance Indicators (KPI's)

Het eerst wat je gaat doen, is bepalen welke doelen je wilt bereiken. Dit noemen wij je KPI’s – de Key Performance Indicators. Als je duidelijk hebt wat je vragen (KPI’s) zijn, heb je ook meer inzicht in welke kennis nodig is om de vragen te beantwoorden.

Stap 2: inventariseer welke informatie je nodig hebt

Met de KPI’s in beeld, kun je vrij eenvoudig achterhalen welke data je echt nodig hebt. Stel jezelf hierbij de vraag ‘welke informatie wil ik hebben om mijn doelen na te streven?’. Voor het beter managen van projecten wil je bijvoorbeeld meer inzicht in de projectresultaten en de doorlooptijd van een project.

Stap 3: breng de databronnen in kaart

Met het in kaart brengen van de data in je bedrijf, begint het iets technischer te worden. Maar geen zorgen, het enige wat je moet doen, is antwoord geven op de volgende vragen:

  • Gaat het om een databron op een van je eigen servers (binnen het bedrijf) of om een databron in de cloud?
  • Om wat voor databron gaat het? Denk aan databases (MS SQL Server, Oracle, SAP), bestanden (Excel, CSV, XML, JSON), etc.
  • Hoe kan de data ontsloten worden, waar moet de data vandaan komen en is dit een geautomatiseerd proces?

Stap 4: bouw een datamodel op

Het is mogelijk dat de informatie die je nodig hebt, in meerdere databronnen besloten ligt. Deze bronnen met elkaar verbinden, levert je een datamodel op dat je kunt gebruiken om je KPI te beantwoorden.

Stap 5: maak een rapportage

Tot slot stel je met de gevonden data een rapportage op. Deze rapportage is als het ware een samenvatting van de informatie die je uit de data van je bedrijf hebt gehaald. Het is bedoeld om snel inzicht te bieden, dus zorg er ook voor dat je niet te veel gegevens opneemt; je wilt door de bomen nog wel het bos blijven zien.

Gratis whitepaper voor meer inzicht

Als je eenmaal hebt gemerkt hoeveel bruikbare informatie er binnen je bedrijf nog op je ligt te wachten, wil je hier ongetwijfeld meer mee. Daarom hebben wij een whitepaper opgesteld waarin je precies leest hoe je dat nou eigenlijk doet, dat effectief inzetten van data voor je bedrijf. Klik op de link om deze te downloaden:

wp-ehbi_thumb (1)EHBI

Eerste hulp bij het effectief inzitten van data voor je bedrijf

Download de whitepaper »

 

Bij vragen staan wij uiteraard ook altijd voor je klaar. Neem contact met ons op en onze adviseurs denken graag met je mee.

29 april 2019
New call-to-action