Exit Planning binnen het familiebedrijf: waar begin je?

XPEDITIE 360° Bedrijfsoverdracht

Exit Planning binnen het familiebedrijf

Je familiebedrijf overdragen is niet niks. Het is een belangrijk en spannend moment in je carrière. Iets dat je in principe maar één keer in je leven doet. En dus ook nog nooit eerder hebt gedaan. Niet gek dus dat je eigenlijk helemaal niet weet waar je moet beginnen.

Gelukkig weten wij dat door onze jarenlange ervaring wel. Voor ons staat als een paal boven water: openheid is essentieel. En dus begint Exit Planning met praten; in gesprek gaan met je familie. En dat kan best een drempel zijn. Want praten met je familie over het bedrijf dat je zo aan het hart ligt, betekent dat je de diepte in moet gaan met je dierbaren. Dat is niet alleen spannend, maar kan ook enorm confronterend zijn. Want wat als niet alle neuzen dezelfde kant op staan? Als er tegenstrijdige belangen zijn? Hoe makkelijk zou het zijn om dat praten achterwege te laten en daarmee lastige confrontaties te vermijden? Gewoon je kop in het zand steken en puur de zakelijke kant van de overdracht regelen. Het is immers zo klaar als een klontje dat je oudste zoon het bedrijf overneemt…

Alle ambities open en eerlijk in beeld

Maar nee, zo eenvoudig is het niet. Het doen van aannames is namelijk riskant. Je kunt er wel klakkeloos vanuit gaan dat je oudste zoon het bedrijf overneemt – hij heeft immers altijd gezegd dat hij interesse heeft – maar weet hij eigenlijk wel waar hij precies ‘ja’ tegen gaat zeggen? En is het een overtuigende ‘ja’? Of heeft hij misschien toch nog wat twijfels? En wat vinden je twee andere kinderen? Willen zij misschien ook wel instappen, maar hebben ze dat nooit expliciet gezegd? Om een bedrijfsoverdracht te laten slagen, moeten de wensen en ambities van alle betrokkenen open en eerlijk worden uitgesproken, zodat aan de eindstreep iedereen tevreden is. Jij als overdragende ondernemer, de kinderen die het bedrijf overnemen, eventuele andere betrokken (overname)partijen én ook de kinderen die besluiten niet in het bedrijf te stappen.

Je opvolger moet dezelfde passie voor het bedrijf hebben

Oké, praten is dus de sleutel. Maar even terug naar dat startpunt van Exit Planning: moeten we niet eerst weten wat het bedrijf waard is? Het antwoord is ‘nee’. De waarde van het bedrijf is in deze beginfase namelijk nog niet belangrijk. Eerst moet duidelijk zijn hoe het is gesteld met de motivatie van de eventuele bedrijfsopvolgers. Die motivatie moet niet puur gebaseerd zijn op de waarde van het bedrijf. Dat is geen gezond uitgangspunt. Waar het om draait is de emotie die je opvolger bij het bedrijf heeft. Gaat hij of zij net als jij met hart en ziel voor het familiebedrijf en heeft hij of zij ook een passie voor het ondernemerschap? Alleen als daar het antwoord volmondig ‘ja’ op is, kun je verder. En heb je de eerste belangrijke stap gezet naar een succesvolle overdracht van het familiebedrijf.

XPEDITIE 360° Bedrijfsoverdracht

Bol Adviseurs heeft het complete traject van Exit Planning vormgegeven in een expeditie: XPEDITIE 360° Bedrijfsoverdracht. Klik hier om te zien hoe dit eruitziet en download onze XPEDITIE -brochure. Wil je ook op expeditie? Neem gerust contact op met één van onze XPEDITIE-begeleiders om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken.

10 februari 2020
New call-to-action