De 4 meest gemaakte fouten bij het opstellen van KPI’s voor je bedrijf

Zorg dat jij deze vier fouten bij het opstellen van KPI’s voor je bedrijf niet maakt!

Het opstellen van KPI’s is onmisbaar voor je bedrijfsvoering. Maar wist je dat dit lang niet altijd op de juiste manier gebeurt? Ondernemers hebben soms niet goed voor ogen waar ze precies naartoe willen en ook is het wellicht onduidelijk hoe je deze Kritieke Prestatie Indicatoren op de juiste manier gebruikt. Dit leidt tot verkeerde inzichten en informatie waar je niets aan hebt.

Zorg dat jij deze vier fouten bij het opstellen van KPI’s voor je bedrijf niet maakt!

Een verkeerde KPI kiezen: je wilt iets heel anders meten

Een KPI opstellen om bepaalde prestaties te monitoren, heeft alleen zin wanneer je de juiste KPI kiest. Stel een KPI daarom altijd op in overleg met de betrokken afdeling en/of personen. Door de Kritieke Prestatie Indicatoren SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden) te definiëren, heb je beter inzichtelijk wat je wilt meten.

Een KPI kiezen waar je geen invloed op hebt

Zoals gezegd, stel je KPI’s op iets om te meten, zodat je hierop kunt anticiperen. Het is echter niet nuttig om een KPI te kiezen waar je geen invloed op uit kunt oefenen. Het doel is dat een KPI je helpt om veranderingen door te zetten, dus dit moet dan wel mogelijk zijn.

KPI dashboard hebben, maar niet met de resultaten doen

Hoe SMART je KPI’s ook geformuleerd zijn en hoe inzichtelijk je KPI dashboard ook is, je hebt er allemaal niets aan wanneer je niets met de resultaten van je data analyse doet. Het opstellen van een goede KPI kost wat tijd en aandacht, maar is zeker de moeite waard. Mits je de uitkomsten ook gebruikt voor het bijsturen van je bedrijfsprocessen of het op een andere manier gebruikt.

KPI dashboards niet combineren

Je kunt heel veel verschillende KPI’s opstellen. Probeer hierbij niet te hard van stapel te lopen, want dan loop je de kans dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Veel effectiever is het om je KPI dashboards te combineren, zodat je een veel breder beeld hebt van de stand van zaken binnen je organisatie. Dit geeft je ook de mogelijkheid om dieper in te zoomen op aandachtspunten.

Advies van een BI-specialist

Mocht je nou één van bovenstaande fouten gespot hebben binnen je eigen organisatie, schiet dan niet meteen in de stress. Je weet nu hoe je het anders kunt doen. Bovendien kun je altijd op de expertise van de BI-experts van Bol Adviseurs vertrouwen. Hen schakel je in wanneer je je KPI dashboards goed op de rit wilt zetten, maar natuurlijk ook bij ieder ander BI-vraagstuk. Bol Adviseurs denkt graag met je mee.

Vraag een adviesgesprek aan »

09 mei 2019

Themas it BI

New call-to-action