Bedrijfsdata analyseren in 3 stappen

Met de juiste tools voer je fluitend een data analyse uit

helloquence-5fNmWej4tAA-unsplash

Als het op data aankomt, kun je je bedrijf vergelijken met een grote ballenbak. Dat klinkt misschien heel vrolijk, maar stel je eens voor dat je in die enorme ballenbak springt met de taak om al die ballen op kleur te sorteren. Duizenden ballen, in alle kleuren van de regenboog. O, en van verschillende formaten, dus als je ze ook nog even van klein naar groot wilt leggen? Dankjewel!

Het is een onmogelijk karwei dat goed laat zien wat je te wachten staat als je handmatig alle verzamelde data in je bedrijf wilt analyseren. Het is niet te doen. Gelukkig hoeft dat ook helemaal niet. Met de juiste tools, voer je fluitend een data analyse uit. Je moet alleen weten waar je moet beginnen. In 3 eenvoudige stappen zet je dit op poten.

Stap 1: Data verzamelen

Zoals gezegd begint het analyseren van data met het creëren van een dataverzameling. Hierbij koppel je databronnen aan elkaar. Je kunt denken aan de databases van softwarepakketten (bijvoorbeeld je ERP-pakket) en -programma’s, aan Excel sheets die worden bijgehouden en aan data uit de cookies van je website. Alle gegevens binnen het bedrijf kunnen je van nieuwe inzichten voorzien, dus kijk gerust verder dan deze voorbeelden.

Stap 2: KPI's vaststellen

Je Key Performance Indicators zijn de doelen die je wilt bereiken. Deze hangen vaak nauw samen met de vragen die je je stelt om de bedrijfsvoering te kunnen verbeteren. Je kunt de data namelijk pas gericht inzetten als je weet wat je inzichtelijk wilt maken. Wij adviseren ondernemers dan ook om hun KPI’s vast te leggen, zodat je precies weet waar je je op moet richten. Je wilt immers niet door de hoeveelheid data de weg kwijt raken.

Stap 3: data analyse toepassen

Je databronnen zijn toegankelijk gemaakt en met elkaar gekoppeld door middel van bijvoorbeeld een ETL-tool of een rapportage tool en je hebt duidelijk op papier staan wat je wilt weten. Nu kun je daadwerkelijk beginnen met de data analyse. Omdat je gebruik maakt van een tool, is dit betrekkelijk eenvoudig. Binnen een paar muisklikken heb je een prachtig rapport in handen en kun je verder met de geleverde informatie.

Data analyse inzetten in jouw bedrijf

Wil je meer weten over data analyse en de voordelen die jou dit als ondernemer biedt? Onze BI specialisten vertellen je hier graag meer over. Maak een afspraak voor meer informatie.

11 november 2019

Themas BI

New call-to-action