10 goede ondernemersvoornemens voor een succesvol 2021

De belangrijkste tips om het jaar goed van start te gaan!

Nu de eerste maanden van 2021 achter de rug zijn, zijn de meeste goede voornemens waarschijnlijk al in de prullenbak beland. Volhouden blijkt nu eenmaal vaak lastig. Gelukkig hoef je niet tot volgend jaar te wachten voordat je aan nieuwe voornemens kunt beginnen, want wij hebben de 10 goede voornemens voor ondernemers op een rij gezet, waarmee je nog dit jaar van start kunt gaan. Zo kun je 2021 (alsnog) goed beginnen!

1) Zet een stip op de horizon

De start van het nieuwe jaar een belangrijk moment om, samen met het team, vast te stellen welke doelstellingen en prioriteiten er belangrijk zijn voor het nieuwe jaar. Zorg ervoor dat deze doelstellingen en prioriteiten om te zetten zijn in duidelijke actiepunten. Maak ze daarom SMART: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Zorg daarnaast ook voor een leuke beloning voor jezelf of voor het team als een doelstelling wordt gehaald. 

Maak de stip op de horizon onderdeel van de bedrijfsstrategie. Dat geeft ook meerwaarde aan de onderneming. Lees hierover ook het blog van mijn collega Guus van Hout, over de meerwaarde van een goede bedrijfsstrategie bij verkoop.

2) Neem je financieringen onder de loep

Een financiering moet werken als een maatpak: deze moet namelijk kunnen meebewegen als er behoefte is aan extra kredietruimte of andere voorwaarden en zekerheden. De financiering moet ingericht zijn op de verwachtingen en wensen van vandaag, morgen en overmorgen. Aan de hand van de bestaande financiering, de inschatting voor het nieuwe jaar en de uitbreidings- en vervangingsinvesteringen, kan een snelle toets worden gemaakt of de financiering nog een past bij de ondernemersambities. Daarnaast is de rente historisch laag, waardoor het extra aantrekkelijk wordt om de bestaande financiering eens tegen het licht te houden. Iedere financiering verdient een APK om de ondernemer en de onderneming in topvorm te houden. Lees meer over dit onderwerp in mijn eerdere blog Staat jouw financieringsstructuur al op pole-position?

3) Maak gebruik van de Baangerelateerde Investeringskorting (BIK)

Heb je investeringsplannen voor dit jaar, let dan goed op! Het kabinet treft namelijk steunmaatregelen voor bedrijven die ook dit jaar blijven investeren, de Baangerelateerde Investeringskorting (BIK). Hiermee kan een investeringskorting worden verrekend met de af te dragen loonheffing. Meer informatie vind je in het blog over de BIK van mijn collega’s Luc Creemers en Michiel Geertjens.

4) Houd je liquiditeit op peil

Voor veel ondernemers zijn de ontwikkelingen in hun markt en branche door de coronacrisis onvoorspelbaarder geworden. Hierdoor is er veel aandacht voor de liquiditeit in het bedrijf. Breng in kaart welke inkomsten en uitgaven er de aankomende maanden zullen zijn. Maak voor jezelf overzicht van de geldstromen, zodat je een goed inzicht krijgt in wanneer je mogelijk geld tekort komt en hoe je dat voor kunt zijn. Dreig je onverhoopt toch in problemen te komen? In mijn eerdere blog 10 manieren om je liquiditeit op peil te houden tijdens de coronacrisis vind je een aantal concrete tips om je liquiditeitspositie te verbeteren.

5)Maak gebruik van de fiscale steunmaatregelen

Ook de fiscus heeft een aantal maatregelen getroffen om ondernemers in coronatijden tegemoet te komen. Voor wat betreft de te betalen inkomsten-, vennootschaps-, loonheffing-, Zorgverzekeringswet- en omzetbelastingen, is het tot en met 30 juni 2021 mogelijk om bijzonder uitstel van betaling aan te vragen. De belastingdienst zal een betalingsregeling aanbieden, waarmee er de ruimte is om over een periode van 3 jaar het bijzondere uitstel af te lossen. Meer over de fiscale steunmaatregelen vind je in het blog van collega Marcel Peusens.

6) Bewaak de continuïteit van jouw onderneming

Je moet er niet aan denken, maar het noodlot zal je maar treffen. Je wordt als ondernemer ernstig ziek. Of erger nog, je komt te overlijden. Een verwarrende, trieste periode voor je familie en je eventuele zakenpartner. Hoe verdrietig ook, je kunt het hen wel wat makkelijker maken door je zaken goed te regelen. Niet alleen je familie, maar ook de continuïteit van je bedrijf is gebaat bij goede afspraken. Mijn collega Renate Baken schreef er een blog over: De dga bij ziekte of overlijden: durf jij erover na te denken?

7) Begin met het strategisch positioneren van IT

Wat kun jij nog zonder internet? Sterker nog, als het netwerk een paar uur uitvalt, is de schade meteen immens. De webshop is onbereikbaar, transportplanningen bereiken de chauffeurs niet meer en de rijen aan de kassa’s worden alsmaar langer omdat de kassa de artikelen niet meer herkent. Ook de toename van het thuiswerken zorgt ervoor dat IT en digitalisering een hele belangrijke speler in het primaire proces is geworden. Hoog tijd dus om de IT ook strategisch te positioneren. In het blog Hoe IT voor jouw het verschil kan maken vertelt collega Roy Verbroekken hoe je hieraan kunt beginnen.

8) Benut het verborgen goud binnen jouw bedrijf

Wat verdien je nu écht op een product of dienst? Wie zijn mijn beste klanten? Hoe kan ik faalkosten terugdringen? Wat is mijn opbrengst per kilometer? Allemaal vragen die te beantwoorden zijn door gebruik te maken van het verborgen goud binnen jouw bedrijf: namelijk door middel van een analyse van de beschikbare data in het bedrijf. Met onze BI Quickscan kom je erachter wat jij met de data van jouw bedrijf kunt doen.

9) Steek energie in het persoonlijk contact met de klant en de werknemer

Nu persoonlijk contact vanwege de corona-maatregelen verminderd is, wordt het belang van aandacht geven groter. Het zal de betrokkenheid van zowel je klanten als je werknemers positief beïnvloeden. Zeker nu op grote schaal thuisgewerkt wordt is het realiseren van een gezonde en veilige thuiswerkplek net zo belangrijk als dat voorheen voor kantoor gold. Investeer in persoonlijk contact daar waar dat op een verantwoorde manier kan, maar zorg ook dat thuiswerken niet leidt tot fysiek of psychisch malheur. In onze blog over thuiswerken beschrijven we aandachtspunten en onze checklist geeft je een handvat om de afspraken goed vast te leggen. De uitbreiding van de WKR, waardoor je ook in 2021 3% vrije ruimte opbouwt over de eerste €400.000 fiscaal loon, geeft je extra ruimte om thuiswerken te faciliteren, of om je werknemers een hart onder de riem te steken of juist te belonen voor hun inzet.

10) Maak gebruik van het tariefvoordeel vennootschapsbelasting

Weet je als ondernemer dit jaar een rendement te realiseren met de onderneming van meer dan €245.000? Dan geldt dat je over het meerdere van dit bedrag 25% vennootschapsbelasting moet betalen, in plaats van 15%. Volgend jaar stijgt dit drempelbedrag naar €395.000. Dit brengt verschillende fiscaal voordelige mogelijkheden met zich mee. Om optimaal te kunnen profiteren van deze opstap in de vennootschapsbelasting, is het belangrijk om kritisch naar de juridische structuur en de fiscale eenheid van de onderneming te kijken. Lees bijvoorbeeld eens het blog van Paul Lutters over de voordelen van meerdere bv's in een holdingstructuur.

15 februari 2021
DGA